Digital Transformation - in een éénmanszaak

een concreet uitgewerkt voorbeeld - een use case

05 januari 2018

Het voorbeeld in deze blogpost sluit aan bij mijn vorige blogpost van 1 januari 2018 over Digital Transformation. De grootte van het bedrijf is daarbij van geen belang, elk bedrijf heeft een digitale strategie nodig.

In de meest eenvoudige vorm is Digital Transformation te omschrijven als volgt:

Bij het zoeken naar een oplossing voor een bedrijfsprobleem: eerst digitaal denken, dan een digitaal proces uitwerken en dat implementeren op digitale toestellen.

Om te leren denken vanuit Digital Transformation, kan als uitgangspunt paperless genomen worden. Dit wil niet zeggen dat het gebruik van papier verboden is in een bedrijfsomgeving die ver gevorderd is in Digital Transformation. Het beperken van papier tot die functies waar papier een duidelijke meerwaarde heeft boven digital devices kan probleemloos compatibel zijn met Digital First.

Legend Motors - éénmanszaak

Vorig jaar is Joris gestart met zijn droom: een eigen zaak in kwalitatieve tweedehands wagens; eerst in bijberoep naast zijn job als verkoper in een gekende BMW-garage in Oost-Vlaanderen, intussen voltijds als eigenaar van de éénmanszaak Legend Motors in Ronse.

Een aangekochte auto staat in stock, soms een week, soms zes maanden. In die periode worden kosten gemaakt: carrosseriewerk, een onderhoudsbeurt, keuring voor verkoop, ...

Vrij snel was het duidelijk dat Joris een systeem nodig had om op te volgen welke bruto marge hij overhoudt na de verkoop van een wagen.

TRIOS heeft samen met Joris een digitale oplossing ontwikkeld. Een "Mobile First"-webapp voor smartphone, tablet en laptop. In de praktijk gebruikt Joris deze app meerdere malen per dag op zijn iPhone. De aankoopprijs van de wagen wordt ingevoerd en telkens er kosten zijn, voegt Joris die toe aan de wagen.

dashboard Legend Motors

Op elk moment is bovenaan het dashboard de totale bruto marge van de lopende maand zichtbaar; daaronder een overzicht van alle verkochte wagens in die maand; door te tikken op het auto-icon, kan een detailscherm opgevraagd worden met een overzicht van alle kosten voor die wagen. Onderaan het scherm zijn de twaalf maanden van het jaar zichtbaar met het gebudgetteerde bedrag per maand en de werkelijk behaalde bruto marge per maand.

Joris had zonder deze app geen idee of hij op het eind van de maand iets verdiend had of niet. Nu heeft hij permanent op zijn smartphone alle gegevens ter beschikking. Dit laat hem ook toe de verkoopprijs nauwkeuriger te bepalen.

conclusie

Een notaboekje had ook een oplossing kunnen zijn; of een rekenblad in Excel. Beide oplossingen zijn tijdelijk even uitgetest, maar bleken in de praktijk niet gebruiksvriendelijk genoeg.

Digitaal denken hoeft niet complex of duur te zijn. Het leidt vaak naar een oplossing die het bedrijf een voorsprong geeft in de markt.

Dit is één van de voordelen van Digital First: er zijn meer en nauwkeuriger gegevens beschikbaar zodat sneller betere bedrijfsbeslissingen kunnen genomen worden.


schrijf een reactie op dit bericht