Bullet Journal: Weekly Log en Review



de "Review" is de essentie van Bullet Journaling

productiviteIT
13 november 2019

Naast de Daily Review is de Weekly Review essentieel voor wie de echte kracht van de Bullet Journal Methode wil benutten.

De Weekly Review heeft een vast moment in mijn agenda: op vrijdagnamiddag; indien de omstandigheden het toelaten, neem ik mijn bullet journal en een vulpen mee naar een kleine barista ergens in Gent om daar dan bij een espresso gedurende een half uurtje de voorbije week te overlopen en de volgende week in te plannen.

Deze vrijdagnamiddag heeft de waarde van een ritueel dat rust brengt in de gedachten. Het is een manier om even Mindfulness in te bouwen. Rustig en ontspannen wat lijnen trekken en een aantal symbolen inkleuren, zorgt voor een focus die toelaat snel een zicht te krijgen op de voorbije week en voorbereidingen te treffen om de nieuwe week op te starten. Ik zie dus die tien minuten handwerk niet als tijdverlies, maar als een waardevol moment om de Weekly Review te starten.


nieuwe Weekly Spread aanmaken

Het vrijdagse ritueel start met de bestelling van een espresso. Dan open ik mijn Bullet Journal op de eerste plaats waar twee bladzijden naast elkaar nog leeg zijn. Daar breng ik dan mijn "Weekly Spread" aan, een term die vaak gebruikt wordt voor een vooraf ontworpen schema dat op twee naast elkaar liggende bladzijden uitgetekend wordt.

Alle afspraken in mijn digitale agenda en alle taken voor volgende week worden reeds ingevuld. Wie geen digitale agenda of takenlijst gebruikt, zal de Future Log vooraan in het bullet journal raadplegen.

Daarna keer ik terug naar de voorbije week en start ik met het inkleuren van weersymbolen en de zeven cirkeldiagrammen die weergeven of ik voldoende tekst geschreven heb en of ik voldoende externe activiteiten heb ingepland.

Schrijven = groen

Momenteel heb ik als persoonlijke norm bepaald dat ik per dag 1500 woorden wil schrijven. Tot 750 woorden per dag kleur ik het linkerkwartiel bovenaan in het groen; indien ik meer dan 750 woorden geschreven heb, kleur ik ook het linkerkwartiel onderaan in het groen. Indien ik meer dan 1500 woorden geschreven heb, voeg ik een groen uitroepteken toe links naast de cirkel !

In één oogopslag kan ik daardoor zien op welke dagen ik de norm gehaald heb; daaruit kan ik dan conclusies trekken voor de komende weken.

Extern = blauw

Als freelance business consultant ben ik me bewust van het risico op het Ivoren Toren Effect, ergens afgesloten van de wereld wijsheden zitten bedenken en die als waarheid gaan verkondigen. Daarom wil ik vijf dagen per week mijn werkplaats thuis verlaten. Dan plan ik afspraken met klanten, projectbesprekingen, prospectiegesprekken, tussentijdse evaluaties, professionele werkgroepen, networking en alle activiteiten die kunnen bijdragen om de business gezond en actief te houden.

Als schrijver zit ik liefst afgesloten van de wereld, in mijn eigen comfortabele Loft die helemaal ingericht is om geconcentreerd te kunnen werken, maar daar valt weinig nieuwe inspiratie te rapen. Daarom probeer ik activiteiten in te plannen die raken aan de rand van mijn comfortzone of er net overgaan, om buiten de gekende paden nieuwe inspiratie op te doen, nieuwe mensen te ontmoeten, nieuwe inzichten te verwerven, te proeven van nieuwe ervaringen.

Om deze goede voornemens snel visueel te kunnen opvolgen, gebruik ik de rechterhelft van het cirkeldiagram, waarbij de bovenste helft weergeeft of ik een halve dag in de voormiddag extern was; de onderste helft geeft weer of ik in de namiddag of in de avond extern was.

openstaande taken verzamelen in een lijst Weekly Review

bron

Hierboven zijn de symbolen weergegeven zoals die in het boek De Bullet Journal Methode verklaard worden. De betekenis die ik eraan gegeven heb, ligt in dezelfde lijn (dit is eigen aan de methode: alles kan aangepast worden zodat het op de beste manier past bij de eigen manier van werken):

  • = openstaande taak
  • X = afgewerkte taak
  • >= deze taak is verplaatst naar een latere datum of opgenomen in een Review Log [ migratie ]
  • <= deze taak is verplaatst naar een ander systeem voor de opvolging van taken [ migratie ]

Alle openstaande taken en processen worden verzameld en samengebracht in een lijst die als een collection onder de Daily Log van vrijdag wordt toegevoegd aan het Bullet Journal. De titel van deze collection is "Weekly Review" en die zorgt ervoor dat niets in de vergeethoek kan terechtkomen. Deze lijst zal in de loop van de volgende week af en toe bekeken worden tijdens de Daily Review 's avonds om eventueel bepaalde taken van deze lijst te migreren naar een dag van de volgende week.

Dankzij deze manier van werken, is de Bullet Journal Methode een "Trusted System", een belangrijk uitgangspunt van David Allen's GTD® Methodology (GTD is de afkorting voor Getting Things Done). Dit was de methode die ik gedurende jaren heb gevolgd om mijn activiteiten te organiseren en de kerngedachten hiervan blijven perfect geldig in de Bullet Journal Methode; enkel de concrete wijze waarop, is wat anders.

Een dag kan bovenaan links in zone 9 afgesloten worden door een X in het vierkantje te zetten; dit betekent dat alle taken van die dag behandeld zijn en dat er dus geen enkele taak nog voorafgegaan wordt door een . In het voorbeeld hieronder werden drie taken (winkellijstje) afgevinkt; de taak > cancel Ulysses account werd verplaatst naar de volgende dag.

Wanneer voor alle dagen van de week in het vierkantje bovenaan de dag in het vierkantje van zone 9 een X is geplaatst, kan de Weekly Review afgesloten worden en kan het laatste slokje van de espresso gedegusteerd worden.

Klaar voor een nieuwe week dus.

Bullet Journal: Weekly Log en Review

de "Review" is de essentie van Bullet Journaling

13 november 2019

Bullet Journal: Weekly Log en Review


de "Review" is de essentie van Bullet Journaling

productiviteIT
13 november 2019

Naast de Daily Review is de Weekly Review essentieel voor wie de echte kracht van de Bullet Journal Methode wil benutten.

De Weekly Review heeft een vast moment in mijn agenda: op vrijdagnamiddag; indien de omstandigheden het toelaten, neem ik mijn bullet journal en een vulpen mee naar een kleine barista ergens in Gent om daar dan bij een espresso gedurende een half uurtje de voorbije week te overlopen en de volgende week in te plannen.

Deze vrijdagnamiddag heeft de waarde van een ritueel dat rust brengt in de gedachten. Het is een manier om even Mindfulness in te bouwen. Rustig en ontspannen wat lijnen trekken en een aantal symbolen inkleuren, zorgt voor een focus die toelaat snel een zicht te krijgen op de voorbije week en voorbereidingen te treffen om de nieuwe week op te starten. Ik zie dus die tien minuten handwerk niet als tijdverlies, maar als een waardevol moment om de Weekly Review te starten.


nieuwe Weekly Spread aanmaken

Het vrijdagse ritueel start met de bestelling van een espresso. Dan open ik mijn Bullet Journal op de eerste plaats waar twee bladzijden naast elkaar nog leeg zijn. Daar breng ik dan mijn "Weekly Spread" aan, een term die vaak gebruikt wordt voor een vooraf ontworpen schema dat op twee naast elkaar liggende bladzijden uitgetekend wordt.

Alle afspraken in mijn digitale agenda en alle taken voor volgende week worden reeds ingevuld. Wie geen digitale agenda of takenlijst gebruikt, zal de Future Log vooraan in het bullet journal raadplegen.

Daarna keer ik terug naar de voorbije week en start ik met het inkleuren van weersymbolen en de zeven cirkeldiagrammen die weergeven of ik voldoende tekst geschreven heb en of ik voldoende externe activiteiten heb ingepland.

Schrijven = groen

Momenteel heb ik als persoonlijke norm bepaald dat ik per dag 1500 woorden wil schrijven. Tot 750 woorden per dag kleur ik het linkerkwartiel bovenaan in het groen; indien ik meer dan 750 woorden geschreven heb, kleur ik ook het linkerkwartiel onderaan in het groen. Indien ik meer dan 1500 woorden geschreven heb, voeg ik een groen uitroepteken toe links naast de cirkel !

In één oogopslag kan ik daardoor zien op welke dagen ik de norm gehaald heb; daaruit kan ik dan conclusies trekken voor de komende weken.

Extern = blauw

Als freelance business consultant ben ik me bewust van het risico op het Ivoren Toren Effect, ergens afgesloten van de wereld wijsheden zitten bedenken en die als waarheid gaan verkondigen. Daarom wil ik vijf dagen per week mijn werkplaats thuis verlaten. Dan plan ik afspraken met klanten, projectbesprekingen, prospectiegesprekken, tussentijdse evaluaties, professionele werkgroepen, networking en alle activiteiten die kunnen bijdragen om de business gezond en actief te houden.

Als schrijver zit ik liefst afgesloten van de wereld, in mijn eigen comfortabele Loft die helemaal ingericht is om geconcentreerd te kunnen werken, maar daar valt weinig nieuwe inspiratie te rapen. Daarom probeer ik activiteiten in te plannen die raken aan de rand van mijn comfortzone of er net overgaan, om buiten de gekende paden nieuwe inspiratie op te doen, nieuwe mensen te ontmoeten, nieuwe inzichten te verwerven, te proeven van nieuwe ervaringen.

Om deze goede voornemens snel visueel te kunnen opvolgen, gebruik ik de rechterhelft van het cirkeldiagram, waarbij de bovenste helft weergeeft of ik een halve dag in de voormiddag extern was; de onderste helft geeft weer of ik in de namiddag of in de avond extern was.

openstaande taken verzamelen in een lijst Weekly Review

bron

Hierboven zijn de symbolen weergegeven zoals die in het boek De Bullet Journal Methode verklaard worden. De betekenis die ik eraan gegeven heb, ligt in dezelfde lijn (dit is eigen aan de methode: alles kan aangepast worden zodat het op de beste manier past bij de eigen manier van werken):

  • = openstaande taak
  • X = afgewerkte taak
  • >= deze taak is verplaatst naar een latere datum of opgenomen in een Review Log [ migratie ]
  • <= deze taak is verplaatst naar een ander systeem voor de opvolging van taken [ migratie ]

Alle openstaande taken en processen worden verzameld en samengebracht in een lijst die als een collection onder de Daily Log van vrijdag wordt toegevoegd aan het Bullet Journal. De titel van deze collection is "Weekly Review" en die zorgt ervoor dat niets in de vergeethoek kan terechtkomen. Deze lijst zal in de loop van de volgende week af en toe bekeken worden tijdens de Daily Review 's avonds om eventueel bepaalde taken van deze lijst te migreren naar een dag van de volgende week.

Dankzij deze manier van werken, is de Bullet Journal Methode een "Trusted System", een belangrijk uitgangspunt van David Allen's GTD® Methodology (GTD is de afkorting voor Getting Things Done). Dit was de methode die ik gedurende jaren heb gevolgd om mijn activiteiten te organiseren en de kerngedachten hiervan blijven perfect geldig in de Bullet Journal Methode; enkel de concrete wijze waarop, is wat anders.

Een dag kan bovenaan links in zone 9 afgesloten worden door een X in het vierkantje te zetten; dit betekent dat alle taken van die dag behandeld zijn en dat er dus geen enkele taak nog voorafgegaan wordt door een . In het voorbeeld hieronder werden drie taken (winkellijstje) afgevinkt; de taak > cancel Ulysses account werd verplaatst naar de volgende dag.

Wanneer voor alle dagen van de week in het vierkantje bovenaan de dag in het vierkantje van zone 9 een X is geplaatst, kan de Weekly Review afgesloten worden en kan het laatste slokje van de espresso gedegusteerd worden.

Klaar voor een nieuwe week dus.

Bullet Journal: Daily Log en Review



mijn Bullet Journal staat op de eerste plaats in mijn lijstje van productiviteitstools

productiviteIT
12 november 2019

In vier opeenvolgende artikels komen de kernbegrippen van Bullet Journaling aan bod: daily log en review, weekly log en review, monthly log en review en future log; tussendoor ook rapid logging en migration.

Vandaag: de Daily Log, Rapid Logging en Daily Review

Twee jaar geleden ben ik gestart met de Bullet Journal Methode om mijn activiteiten te plannen. Het was toen een opkomend fenomeen op Internet. Een notitieboek en een pen volstaan om eraan te beginnen.

Het is snel duidelijk geworden dat deze methode verder gaat dan plannen. Het heeft mijn kijk veranderd op de kerngedachten rond productiviteit. Digitale tools kunnen enkel op een scherm gebruikt worden en dat is de laatste jaren net de oorzaak geworden van teveel afleiding waardoor de gemiddelde concentratie in een dag is afgenomen. Een pen en een mooi notitieboek, tegenwoordig voornamelijk in een dotted versie, volstaan. Een hele verademing.

Enkele weken geleden heb ik het boek gekocht van Ryder Caroll, de bedenker van de Bullet Journal Methode. Het heeft me geholpen mijn eigen versie nog wat te vereenvoudigen en te verfijnen. De versie hieronder afgebeeld is het resultaat van vele iteraties, soms zijn het kleine wijzigingen, soms start ik helemaal opnieuw vanaf nul.

In het boek worden de Daily Log en de Monthly Log als basis voor Bullet Journaling voorgesteld. Maar de methode laat toe om daarmee vrij en creatief om te gaan. Na een tijd was het duidelijk voor mij persoonlijk dat ik behoefte had aan een Weekly Log. De praktijk heeft intussen aangetoond dat dit voor mij een bruikbare en productieve manier is om mijn activiteiten te plannen en op te volgen.

weekly log: het centrale knooppunt van mijn planning

Elke ochtend na het ontbijt open ik mijn Bullet Journal en bekijk ik wat er gepland is die dag, zowel taken als afspraken. Deze foto is genomen op dinsdagochtend. Er volgt een woordje uitleg bij de 10 verschillende informatiezones die in één dag verwerkt zitten.

  1. dag en datum
  2. taken
  3. agenda en samenvatting van de daily log
  4. zone voor speciale vermeldingen, vb een verjaardag of zie ook vrijdag 15 nov
  5. het gemiddeld weer van de dag en de hoogste temperatuur
  6. het aantal woorden die ik geschreven heb in mijn blog én met de vulpen in één van mijn dagboeken
  7. de cirkelgrafiek met info over schrijven en externe activiteiten; zie voor meer info Bullet Journal Weekly Review
  8. weergave van de tevredenheid over de dag (schaal van 1 tot 5)
  9. aanduiding van een dag met ofwel nog openstaande taken ofwel een afgesloten dag
  10. oranje lijn aan de linkerkant betekent: verblijf in Spanje (elke maand gemiddeld een week)

start van de dag: planning

  1. De dag start met één tik op het hoofdscherm van mijn smartphone om het weerbericht te bekijken. Dat noteer ik in zone 5. Zo ben ik alvast verwittigd van mogelijk slecht weer wanneer ik die dag een verplaatsing met de motor heb ingepland.
  2. Daarna open ik mijn digitale agenda en kijk ik na of alle afspraken genoteerd zijn in zone 3.
  3. Tot slot open ik mijn digitale takenlijst en kijk ik na of er prioritaire taken gepland zijn die ik dan toevoeg aan de takenlijst in zone 2.

De werkdag kan nu beginnen.

overdag: doen

Overdag kunnen taken afgevinkt worden, er kunnen taken verplaatst worden en er kunnen uiteraard ook nieuwe taken toegevoegd worden aan de takenlijst. Een nieuwe afspraak voor deze week wordt zowel in het Bullet Journal genoteerd als in de digitale agenda. Een nieuwe afspraak voor volgende week wordt enkel in de digitale agenda genoteerd omdat in het Bullet Journal enkel de huidige week reeds voorzien is. Bij de Weekly Review worden dan alle afspraken voor de komende week ingevoegd in het Bullet Journal.

In het boek wordt vermeld dat toekomstige afspraken en taken kunnen genoteerd worden in de "Future Log". Dit is een oplossing voor diegenen die geen digitale agenda gebruiken.

Naast de aanpassingen in de Weekly Log worden overdag ook notities genomen, enkele bladzijden verder in het Bullet Journal, in de Daily Log. Een nieuw idee, een korte samenvatting van een telefoongesprek, een nieuwe taak, een notitie bij een afgewerkte taak; dit gebeurt in korte kernachtige zinnen en met drie symbolen (ook wel Rapid Logging genoemd in de Bullet Journal Methode):

de basistekens bij Rapid Logging bron

einde van de dag: review

De dag eindigt met een "Daily Review", in drie kleine stapjes.

  1. Op mijn blog bekijk ik de automatische teller van het aantal woorden dat ik gedurende de dag in alle categorieën geschreven heb; dat aantal noteer ik naast blog. Het aantal woorden dat ik met vulpen geschreven heb in mijn dagboeken, bereken ik via een snelle raming; vooraan in elk notitieboek staat vermeld hoeveel woorden gemiddeld geschreven worden op één enkele pagina. Dat aantal noteer ik naast pen.

  2. Dan overloop ik mijn Daily Log, een verzameling losse notities, taken, opmerkingen, ideeën, die wat verder in mijn Bullet Journal losjes onder elkaar genoteerd worden; ik maak daarvan een korte samenvatting die ik toevoeg in zone 3 bij de eventuele afspraken die daar reeds vermeld stonden. Dit laat mij toe later snel te zien waarmee ik die dag bezig geweest ben. Eventueel kruis ik de taken aan die intussen reeds afgewerkt zijn of migreer ik taken naar één van de volgende dagen.

de basistekens bij het afwerken van taken in Rapid Logging bron

  1. Tot slot kijk ik in mijn digitale agenda en digitale takenlijst. Afspraken voor morgen noteer ik al in zone 3 van morgen en ik selecteer de drie belangrijkste taken uit mijn takenlijst die ik noteer in zone 2, de ToDo-lijst die ik zelf mijn TRIAX noem: de drie belangrijkste acties voor de dag.

Dit neemt slechts tien minuten tijd in beslag, maar het laat mij toe mijn gedachten van die dag af te sluiten, om optimaal te kunnen genieten van de nachtrust.


Bullet Journal: Daily Log en Review

mijn Bullet Journal staat op de eerste plaats in mijn lijstje van productiviteitstools

12 november 2019

Bullet Journal: Daily Log en Review


mijn Bullet Journal staat op de eerste plaats in mijn lijstje van productiviteitstools

productiviteIT
12 november 2019

In vier opeenvolgende artikels komen de kernbegrippen van Bullet Journaling aan bod: daily log en review, weekly log en review, monthly log en review en future log; tussendoor ook rapid logging en migration.

Vandaag: de Daily Log, Rapid Logging en Daily Review

Twee jaar geleden ben ik gestart met de Bullet Journal Methode om mijn activiteiten te plannen. Het was toen een opkomend fenomeen op Internet. Een notitieboek en een pen volstaan om eraan te beginnen.

Het is snel duidelijk geworden dat deze methode verder gaat dan plannen. Het heeft mijn kijk veranderd op de kerngedachten rond productiviteit. Digitale tools kunnen enkel op een scherm gebruikt worden en dat is de laatste jaren net de oorzaak geworden van teveel afleiding waardoor de gemiddelde concentratie in een dag is afgenomen. Een pen en een mooi notitieboek, tegenwoordig voornamelijk in een dotted versie, volstaan. Een hele verademing.

Enkele weken geleden heb ik het boek gekocht van Ryder Caroll, de bedenker van de Bullet Journal Methode. Het heeft me geholpen mijn eigen versie nog wat te vereenvoudigen en te verfijnen. De versie hieronder afgebeeld is het resultaat van vele iteraties, soms zijn het kleine wijzigingen, soms start ik helemaal opnieuw vanaf nul.

In het boek worden de Daily Log en de Monthly Log als basis voor Bullet Journaling voorgesteld. Maar de methode laat toe om daarmee vrij en creatief om te gaan. Na een tijd was het duidelijk voor mij persoonlijk dat ik behoefte had aan een Weekly Log. De praktijk heeft intussen aangetoond dat dit voor mij een bruikbare en productieve manier is om mijn activiteiten te plannen en op te volgen.

weekly log: het centrale knooppunt van mijn planning

Elke ochtend na het ontbijt open ik mijn Bullet Journal en bekijk ik wat er gepland is die dag, zowel taken als afspraken. Deze foto is genomen op dinsdagochtend. Er volgt een woordje uitleg bij de 10 verschillende informatiezones die in één dag verwerkt zitten.

  1. dag en datum
  2. taken
  3. agenda en samenvatting van de daily log
  4. zone voor speciale vermeldingen, vb een verjaardag of zie ook vrijdag 15 nov
  5. het gemiddeld weer van de dag en de hoogste temperatuur
  6. het aantal woorden die ik geschreven heb in mijn blog én met de vulpen in één van mijn dagboeken
  7. de cirkelgrafiek met info over schrijven en externe activiteiten; zie voor meer info Bullet Journal Weekly Review
  8. weergave van de tevredenheid over de dag (schaal van 1 tot 5)
  9. aanduiding van een dag met ofwel nog openstaande taken ofwel een afgesloten dag
  10. oranje lijn aan de linkerkant betekent: verblijf in Spanje (elke maand gemiddeld een week)

start van de dag: planning

  1. De dag start met één tik op het hoofdscherm van mijn smartphone om het weerbericht te bekijken. Dat noteer ik in zone 5. Zo ben ik alvast verwittigd van mogelijk slecht weer wanneer ik die dag een verplaatsing met de motor heb ingepland.
  2. Daarna open ik mijn digitale agenda en kijk ik na of alle afspraken genoteerd zijn in zone 3.
  3. Tot slot open ik mijn digitale takenlijst en kijk ik na of er prioritaire taken gepland zijn die ik dan toevoeg aan de takenlijst in zone 2.

De werkdag kan nu beginnen.

overdag: doen

Overdag kunnen taken afgevinkt worden, er kunnen taken verplaatst worden en er kunnen uiteraard ook nieuwe taken toegevoegd worden aan de takenlijst. Een nieuwe afspraak voor deze week wordt zowel in het Bullet Journal genoteerd als in de digitale agenda. Een nieuwe afspraak voor volgende week wordt enkel in de digitale agenda genoteerd omdat in het Bullet Journal enkel de huidige week reeds voorzien is. Bij de Weekly Review worden dan alle afspraken voor de komende week ingevoegd in het Bullet Journal.

In het boek wordt vermeld dat toekomstige afspraken en taken kunnen genoteerd worden in de "Future Log". Dit is een oplossing voor diegenen die geen digitale agenda gebruiken.

Naast de aanpassingen in de Weekly Log worden overdag ook notities genomen, enkele bladzijden verder in het Bullet Journal, in de Daily Log. Een nieuw idee, een korte samenvatting van een telefoongesprek, een nieuwe taak, een notitie bij een afgewerkte taak; dit gebeurt in korte kernachtige zinnen en met drie symbolen (ook wel Rapid Logging genoemd in de Bullet Journal Methode):

de basistekens bij Rapid Logging bron

einde van de dag: review

De dag eindigt met een "Daily Review", in drie kleine stapjes.

  1. Op mijn blog bekijk ik de automatische teller van het aantal woorden dat ik gedurende de dag in alle categorieën geschreven heb; dat aantal noteer ik naast blog. Het aantal woorden dat ik met vulpen geschreven heb in mijn dagboeken, bereken ik via een snelle raming; vooraan in elk notitieboek staat vermeld hoeveel woorden gemiddeld geschreven worden op één enkele pagina. Dat aantal noteer ik naast pen.

  2. Dan overloop ik mijn Daily Log, een verzameling losse notities, taken, opmerkingen, ideeën, die wat verder in mijn Bullet Journal losjes onder elkaar genoteerd worden; ik maak daarvan een korte samenvatting die ik toevoeg in zone 3 bij de eventuele afspraken die daar reeds vermeld stonden. Dit laat mij toe later snel te zien waarmee ik die dag bezig geweest ben. Eventueel kruis ik de taken aan die intussen reeds afgewerkt zijn of migreer ik taken naar één van de volgende dagen.

de basistekens bij het afwerken van taken in Rapid Logging bron

  1. Tot slot kijk ik in mijn digitale agenda en digitale takenlijst. Afspraken voor morgen noteer ik al in zone 3 van morgen en ik selecteer de drie belangrijkste taken uit mijn takenlijst die ik noteer in zone 2, de ToDo-lijst die ik zelf mijn TRIAX noem: de drie belangrijkste acties voor de dag.

Dit neemt slechts tien minuten tijd in beslag, maar het laat mij toe mijn gedachten van die dag af te sluiten, om optimaal te kunnen genieten van de nachtrust.


Cadeautje van Sint-Maarten



de twee topfavorieten uit mijn Sint-lijstje

schrijven
11 november 2019

twee Paperblanks

In sommige streken van Vlaanderen is de Sint vorige nacht reeds binnengedrongen in de huizen op zoek naar schoentjes met wortels, een klontje suiker of een pintje. Vroeger legden we daar ook nog een sigaar bij maar dat is tegenwoordig "not done". Net zoals we niet meer over "Zwarte Piet" mogen spreken. We houden het dus maar bij "De Sint". Hoewel ik mij nog altijd afvraag of zo'n oude man echt wel via de schouw naar beneden kan kruipen, daarvoor dienen zijn "Zwarte Pieten" toch?

Veronderstel dat de Sint nu wel degelijk zijn werk alleen moet doen, dan heeft die toch een roetzwarte baard wanneer hij onderaan uit de schouw kruipt? Zou ik iets fout zeggen wanneer ik die man zou omschrijven als de Sint met de zwarte baard? Of zeg ik daarmee iets strafbaars omdat ik daardoor een veel te expliciet onderscheid maak tussen mannen met witte baarden en mannen met zwarte baarden? Moeilijke kwesties allemaal.

Omdat ik wist dat de Sint alleen zou komen, had ik een gekoelde Karmeliet met het gepaste glas klaargezet, samen met wat zoute koekjes. Dat heeft de Sint blijkbaar gewaardeerd, want hij heeft de twee topfavorieten uit mijn lijstje gebracht dat ik hem via e-mail verzonden had:

  • een Paperblanks Midnight Steel, gelijnd, groot Ultra formaat , 144 pagina's
  • een Paperblanks Grolier, gelijnd, klein midi formaat, 240 pagina's

Tot enkele maanden geleden had ik nog twee gelijkaardige Paperblanks notitieboeken in gebruik, maar die zijn allebei ongeveer rond hetzelfde moment volgeschreven en zijn toen tijdens een plechtig ritueel verheven tot de status van "De Voltooid Verleden Tijd"; nu staan ze mooi te wezen op het bovenste schap van de middelste archiefkast naast ongeveer 25 notitieboeken die zowat mijn hele levensloop overspannen. Alle notitieboeken sinds 2006 hebben een unieke code:

  • MB = Montblanc Boek: hierin schrijf ik voornamelijk met mijn meest favoriete vulpen, de Montblanc Meisterstück 149, over de grote levensvragen
  • NB = NotitieBoek : professionele activiteiten, free journals en Bullet Journals
  • DB = DagBoek : een kleiner formaat van notitieboek dat gemakkelijk kan meegenomen worden en dat hoofdzakelijk de kleine momenten van het leven beschrijft, in dagboekvorm; vaak start een dagverslag met "Op dit moment".

Wanneer ik een nieuw notitieboek in gebruik neem, heb ik de gewoonte om het boek "in te wijden". Bovenaan de eerste pagina wordt in grote letters de nieuwe code getekend. In een NB voorzie ik een aantal pagina's voor een index zodat ik snel een bepaald onderwerp kan terugvinden. Daarna volgt een Inleiding of een Voorwoord. Daarin beschrijf ik wat het doel is van dit nieuwe boek en wat ik hoop te bereiken wanneer het boek zal volgeschreven zijn. De laatste bladzijden hou ik vrij voor een Slotwoord of een Nawoord waarin ik evalueer of ik het doel gehaald heb en of er eventueel verrassende wendingen waren die het leven in een onverwachte richting hebben gestuurd.

Vandaag heb ik het voorwoord geschreven voor het DB4, type DagBoek. Ik heb bewust gekozen voor de dikkere versie van 240 bladzijden omdat ik hoop om vaak en veel met dit handzame boek onderweg te zijn en daarvan notities te nemen.

De laatste bladzijde van de inleiding voeg ik hieronder toe. Het is de omschrijving van het doel van dit DB maar tegelijkertijd is dit ook geldig voor alle andere momenten waarop ik met vulpen in een boek mag schrijven.

Cadeautje van Sint-Maarten

de twee topfavorieten uit mijn Sint-lijstje

11 november 2019

Cadeautje van Sint-Maarten


de twee topfavorieten uit mijn Sint-lijstje

schrijven
11 november 2019

twee Paperblanks

In sommige streken van Vlaanderen is de Sint vorige nacht reeds binnengedrongen in de huizen op zoek naar schoentjes met wortels, een klontje suiker of een pintje. Vroeger legden we daar ook nog een sigaar bij maar dat is tegenwoordig "not done". Net zoals we niet meer over "Zwarte Piet" mogen spreken. We houden het dus maar bij "De Sint". Hoewel ik mij nog altijd afvraag of zo'n oude man echt wel via de schouw naar beneden kan kruipen, daarvoor dienen zijn "Zwarte Pieten" toch?

Veronderstel dat de Sint nu wel degelijk zijn werk alleen moet doen, dan heeft die toch een roetzwarte baard wanneer hij onderaan uit de schouw kruipt? Zou ik iets fout zeggen wanneer ik die man zou omschrijven als de Sint met de zwarte baard? Of zeg ik daarmee iets strafbaars omdat ik daardoor een veel te expliciet onderscheid maak tussen mannen met witte baarden en mannen met zwarte baarden? Moeilijke kwesties allemaal.

Omdat ik wist dat de Sint alleen zou komen, had ik een gekoelde Karmeliet met het gepaste glas klaargezet, samen met wat zoute koekjes. Dat heeft de Sint blijkbaar gewaardeerd, want hij heeft de twee topfavorieten uit mijn lijstje gebracht dat ik hem via e-mail verzonden had:

  • een Paperblanks Midnight Steel, gelijnd, groot Ultra formaat , 144 pagina's
  • een Paperblanks Grolier, gelijnd, klein midi formaat, 240 pagina's

Tot enkele maanden geleden had ik nog twee gelijkaardige Paperblanks notitieboeken in gebruik, maar die zijn allebei ongeveer rond hetzelfde moment volgeschreven en zijn toen tijdens een plechtig ritueel verheven tot de status van "De Voltooid Verleden Tijd"; nu staan ze mooi te wezen op het bovenste schap van de middelste archiefkast naast ongeveer 25 notitieboeken die zowat mijn hele levensloop overspannen. Alle notitieboeken sinds 2006 hebben een unieke code:

  • MB = Montblanc Boek: hierin schrijf ik voornamelijk met mijn meest favoriete vulpen, de Montblanc Meisterstück 149, over de grote levensvragen
  • NB = NotitieBoek : professionele activiteiten, free journals en Bullet Journals
  • DB = DagBoek : een kleiner formaat van notitieboek dat gemakkelijk kan meegenomen worden en dat hoofdzakelijk de kleine momenten van het leven beschrijft, in dagboekvorm; vaak start een dagverslag met "Op dit moment".

Wanneer ik een nieuw notitieboek in gebruik neem, heb ik de gewoonte om het boek "in te wijden". Bovenaan de eerste pagina wordt in grote letters de nieuwe code getekend. In een NB voorzie ik een aantal pagina's voor een index zodat ik snel een bepaald onderwerp kan terugvinden. Daarna volgt een Inleiding of een Voorwoord. Daarin beschrijf ik wat het doel is van dit nieuwe boek en wat ik hoop te bereiken wanneer het boek zal volgeschreven zijn. De laatste bladzijden hou ik vrij voor een Slotwoord of een Nawoord waarin ik evalueer of ik het doel gehaald heb en of er eventueel verrassende wendingen waren die het leven in een onverwachte richting hebben gestuurd.

Vandaag heb ik het voorwoord geschreven voor het DB4, type DagBoek. Ik heb bewust gekozen voor de dikkere versie van 240 bladzijden omdat ik hoop om vaak en veel met dit handzame boek onderweg te zijn en daarvan notities te nemen.

De laatste bladzijde van de inleiding voeg ik hieronder toe. Het is de omschrijving van het doel van dit DB maar tegelijkertijd is dit ook geldig voor alle andere momenten waarop ik met vulpen in een boek mag schrijven.

Vereisten



een overzicht van de spelregels

blog-manifesto
9 november 2019

Spelregels

externe services Airtable en Cloudinary

  • de categorieën worden beheerd in Airtable, een cloud database
  • de structuur van de tabellen in Airtable mag niet gewijzigd worden
  • afbeeldingen in de blogposts en in de contentpagina's worden geüpload in Cloudinary

categorieën

  • er moet minstens één categorie bestaan
  • elke categorie moet minstens één blogpost bevatten

gebruikers

  • er moet minstens één gebruiker zijn met het niveau van admin ( niveau 9-admin)
  • de sleutel die toegang geeft tot een bepaalde categorie, bestaat minstens uit vijf cijfers, maar mag ook letters bevatten (geen spaties)

bezoekers

Vereisten

een overzicht van de spelregels

9 november 2019

Vereisten


een overzicht van de spelregels

blog-manifesto
9 november 2019

Spelregels

externe services Airtable en Cloudinary

  • de categorieën worden beheerd in Airtable, een cloud database
  • de structuur van de tabellen in Airtable mag niet gewijzigd worden
  • afbeeldingen in de blogposts en in de contentpagina's worden geüpload in Cloudinary

categorieën

  • er moet minstens één categorie bestaan
  • elke categorie moet minstens één blogpost bevatten

gebruikers

  • er moet minstens één gebruiker zijn met het niveau van admin ( niveau 9-admin)
  • de sleutel die toegang geeft tot een bepaalde categorie, bestaat minstens uit vijf cijfers, maar mag ook letters bevatten (geen spaties)

bezoekers

Blog Manifesto - introductie



informatie voor de beheerder van de blog

blog-manifesto
8 november 2019

Deze blog is niet zichtbaar op het publiek Internet. Enkel de beheerder die de juiste sleutel heeft, kan deze blog bekijken.

Inhoudstafel

  • Algemene kenmerken
    • categorie
    • gebruikers
    • bezoekers
    • sleutel
  • Basishandelingen
    • inloggen als Admin
    • toevoegen van een nieuwe post
    • wijzigen van een bestaande post
    • verwijderen van een bestaanden post

Waarom deze speciale blog?

Deze blog dient als documentatie voor de beheerder.

De algemene kenmerken komen hier aan bod en een aantal basishandelingen worden besproken.

In een aantal bijlagen worden wat meer geavanceerde topics behandeld.

Algemene kenmerken: Blog en CMS

  • volledig platform voor beheer van een blog
  • naast de blog kunnen ook contentpagina's aangemaakt worden, zoals in een Wiki met pagina's die via interne links met elkaar verbonden zijn; het beheer gebeurt met een eenvoudig Content Management System
  • de blog kan meerdere categorieën omvatten onder één beheer en onder één enkel webadres
  • Google SEO friendly url-structuur
  • voor de beheerder is een admin login voorzien
    • toevoegen van een contentpagina, wijzigen en verwijderen van een contentpagina, via het CMS
    • toevoegen van een nieuwe blogpost, wijzigen en verwijderen van een bestaande blogpost
    • beheer van de categorieën
    • een blogpost kan gemakkelijk verplaatst worden van de ene categorie naar de andere
    • gebruikers kunnen ingedeeld worden in drie niveau's die gekoppeld worden aan bepaalde categorieën
    • beheer van sleutels voor specifieke toegang tot specifieke categorieën voor specifieke bezoekers
    • een account voor een gebruiker en een bezoeker kan een startdatum en einddatum hebben; buiten deze periode is het account of de sleutel niet actief

categorie

De blog voorziet een systeem waarin meerdere categorieën naast elkaar kunnen beheerd worden. Sommige blogbeheerders zien hierin een mogelijkheid om meerdere blogs op het Internet te publiceren onder één enkel webadres; andere blogbeheerders organiseren hun blogposts rond één hoofdonderwerp door voor elk subonderwerp een andere categorie te voorzien.

Het is uiteraard mogelijk deze blog met slechts één enkele categorie te gebruiken.

gebruikers

Een gebruiker is een persoon die de inhoud van de blog kan beheren. Er zijn drie gebruikersniveau's. Dit laat toe dat bepaalde gebruikers slechts bepaalde categorieën kunnen beheren. Enkel de Admin kan niveau's 8 en 9 beheren.

Alle categorieën die een gebruikersniveau hebben van 0-public zijn zichtbaar voor iedereen op het Internet. Voor alle andere categorieën heeft een bezoeker een speciale sleutelnodig.

Voorbeeld van een gebruiker: interne medewerkers van dienst IT en dienst Marketing.

bezoekers

Een bezoeker is een Internetgebruiker die via een browser de blog bezoekt. Een bezoeker zal enkel de categorieën zien van het niveau 0-public.

Sommige bezoekers kunnen een sleutel krijgen waarmee ze toegang krijgen tot extra categorieën.

Het heeft dus geen zin om een sleutel toe te kennen aan een categorie van het niveau 0-public.

Voorbeeld van een bezoeker: de klanten en leveranciers.

sleutel

Aan een bepaalde categorie kan een sleutel gekoppeld worden. Enkel wie de sleutel invoert, zal deze categorie kunnen openen.

De sleutel bestaat minstens uit vijf cijfers, maar mag ook letters bevatten (geen spaties).

uitleg bij de velden van een blogpost

verplichte velden

Basishandelingen

  • inloggen als Admin

  • toevoegen van een nieuwe post

  • wijzigen van een bestaande post

  • verwijderen van een bestaande post

  • verplaatsen van een blogpost naar een andere categorie

Blog Manifesto - introductie

informatie voor de beheerder van de blog

8 november 2019

Blog Manifesto - introductie


informatie voor de beheerder van de blog

blog-manifesto
8 november 2019

Deze blog is niet zichtbaar op het publiek Internet. Enkel de beheerder die de juiste sleutel heeft, kan deze blog bekijken.

Inhoudstafel

  • Algemene kenmerken
    • categorie
    • gebruikers
    • bezoekers
    • sleutel
  • Basishandelingen
    • inloggen als Admin
    • toevoegen van een nieuwe post
    • wijzigen van een bestaande post
    • verwijderen van een bestaanden post

Waarom deze speciale blog?

Deze blog dient als documentatie voor de beheerder.

De algemene kenmerken komen hier aan bod en een aantal basishandelingen worden besproken.

In een aantal bijlagen worden wat meer geavanceerde topics behandeld.

Algemene kenmerken: Blog en CMS

  • volledig platform voor beheer van een blog
  • naast de blog kunnen ook contentpagina's aangemaakt worden, zoals in een Wiki met pagina's die via interne links met elkaar verbonden zijn; het beheer gebeurt met een eenvoudig Content Management System
  • de blog kan meerdere categorieën omvatten onder één beheer en onder één enkel webadres
  • Google SEO friendly url-structuur
  • voor de beheerder is een admin login voorzien
    • toevoegen van een contentpagina, wijzigen en verwijderen van een contentpagina, via het CMS
    • toevoegen van een nieuwe blogpost, wijzigen en verwijderen van een bestaande blogpost
    • beheer van de categorieën
    • een blogpost kan gemakkelijk verplaatst worden van de ene categorie naar de andere
    • gebruikers kunnen ingedeeld worden in drie niveau's die gekoppeld worden aan bepaalde categorieën
    • beheer van sleutels voor specifieke toegang tot specifieke categorieën voor specifieke bezoekers
    • een account voor een gebruiker en een bezoeker kan een startdatum en einddatum hebben; buiten deze periode is het account of de sleutel niet actief

categorie

De blog voorziet een systeem waarin meerdere categorieën naast elkaar kunnen beheerd worden. Sommige blogbeheerders zien hierin een mogelijkheid om meerdere blogs op het Internet te publiceren onder één enkel webadres; andere blogbeheerders organiseren hun blogposts rond één hoofdonderwerp door voor elk subonderwerp een andere categorie te voorzien.

Het is uiteraard mogelijk deze blog met slechts één enkele categorie te gebruiken.

gebruikers

Een gebruiker is een persoon die de inhoud van de blog kan beheren. Er zijn drie gebruikersniveau's. Dit laat toe dat bepaalde gebruikers slechts bepaalde categorieën kunnen beheren. Enkel de Admin kan niveau's 8 en 9 beheren.

Alle categorieën die een gebruikersniveau hebben van 0-public zijn zichtbaar voor iedereen op het Internet. Voor alle andere categorieën heeft een bezoeker een speciale sleutelnodig.

Voorbeeld van een gebruiker: interne medewerkers van dienst IT en dienst Marketing.

bezoekers

Een bezoeker is een Internetgebruiker die via een browser de blog bezoekt. Een bezoeker zal enkel de categorieën zien van het niveau 0-public.

Sommige bezoekers kunnen een sleutel krijgen waarmee ze toegang krijgen tot extra categorieën.

Het heeft dus geen zin om een sleutel toe te kennen aan een categorie van het niveau 0-public.

Voorbeeld van een bezoeker: de klanten en leveranciers.

sleutel

Aan een bepaalde categorie kan een sleutel gekoppeld worden. Enkel wie de sleutel invoert, zal deze categorie kunnen openen.

De sleutel bestaat minstens uit vijf cijfers, maar mag ook letters bevatten (geen spaties).

uitleg bij de velden van een blogpost

verplichte velden

Basishandelingen

  • inloggen als Admin

  • toevoegen van een nieuwe post

  • wijzigen van een bestaande post

  • verwijderen van een bestaande post

  • verplaatsen van een blogpost naar een andere categorie

Inleiding bij deze blogcategorie



schrijven met vulpen

schrijven
1 november 2019

Er is iets bijzonders aan het schrijven met vulpen in een gekoesterd notitieboek ...

"Op dit moment" ... met deze woorden starten heel wat bladzijden in mijn Free Journal. Het zijn beschrijvingen van de omgeving en het NU-moment, vaak als hulpmiddel om een rustmoment in te bouwen in de dag, om de hersenen wat ademruimte te geven en vanop afstand de focus te richten op de gedachten die me bezighouden.

digitaal vs met vulpen schrijven

In de voorbije maanden heb ik geprobeerd om te schrijven achter mijn laptop; ik had immers al ondervonden dat mijn digitale werkomgeving kan leiden tot een vorm van hoge concentratie waarin de wereld rondom verdwijnt en een toestand van extreem hoge productiviteit ontstaat die gekend staat als The Flow of Deep Work.

Toch is er iets van een hogere orde wanneer ik schrijf met pen en papier. Het begint met mijn Rhodia notitieboek te openen, bewust en intentioneel; daarna kies ik een vulpen uit die bij het moment van de dag en bij mijn stemming van dat moment past. Wanneer ik dan begin te schrijven, duurt het niet lang eer ik een intense vorm van bewustwording bereik waarin mijn creatieve gedachten in woorden op het papier vloeien zonder aarzeling en zonder dat ik daar bewust bij moet nadenken. Er ontstaat een wrijvingsloze harmonie tussen de ruimte, het nu-moment, het schrijven en de gedachten.

neurologisch onderzoek

Blijkbaar is er iets magisch aan het schrijven met vulpen op papier. Er is al heel wat neurologisch onderzoek uitgevoerd bij studenten die in twee groepen verdeeld worden met de opdracht om tijdens de les notities te nemen; de eerste groep doet dat met een laptop, de tweede groep met pen en papier. De resultaten van deze studies tonen aan dat de schrijvende studenten beter scoren en meer onthouden van de les. De verklaring daarvoor is dat het typen op een klavier sneller gaat dan schrijven; daardoor typen de studenten vaak letterlijk elk woord van de docent over op hun laptop terwijl schrijvende studenten genoodzaakt zijn na te denken over de inhoud om zo in minder woorden een eigen synthese te kunnen neerschrijven.

Er worden meer zones in de hersenen geactiveerd wanneer iemand tegelijkertijd luistert, nadenkt over de inhoud, een synthese formuleert en dan de motoriek aanstuurt in vingers-hand-pols-arm-schouder om de pen te bewegen en letters-woorden-zinnen te vormen. Al die actieve zones brengen de hersenen in een toestand van concentratie en focus, met een gevoel van tevredenheid tot gevolg.

het plezier van het schrijven met vulpen

Voor sommige mensen die schrijven met vulpen, komt daar naar een aspect bij; het plezier te mogen schrijven met de juiste vulpen die de perfecte lijndikte neerzet op het papier, die het juiste gewicht heeft, de juiste souplesse van de penpunt, een boterzachte inktvloei zonder haperingen; de vulpen die esthetisch mooi is, klassevol, waardevol, vergelijkbaar met een verfijnd juweel waarmee verhalen geschapen kunnen worden. Vulpenliefhebbers hebben meerdere vulpennen, elk met unieke kenmerken zodat voor veel verschillende momenten telkens een andere vulpen kan uitgekozen worden.

Ook de keuze van het papier en de vorm van het notitieboek zijn belangrijk. Er is een ruime keuze aan inkt met verschillende eigenschappen en vooral veel kleuren. Er zijn de accessoires om vulpennen te verzorgen, mee te nemen, te kuisen, te rangschikken en te bewaren.

Stationary is de verzamelnaam voor deze schrijfwaren. Daarover zal het gaan in deze blogcategorie: een liefhebberij die een hobby en passie geworden is.

Soms zal ik een geschreven versie inscannen en toevoegen aan deze blog. Meestal zal ik digitaal schrijven omdat ik dan gemakkelijker beeldmateriaal en verwijzingen naar andere internetpagina's van collega's penliefhebbers kan opnemen.

Inleiding bij deze blogcategorie

schrijven met vulpen

1 november 2019

Inleiding bij deze blogcategorie


schrijven met vulpen

schrijven
1 november 2019

Er is iets bijzonders aan het schrijven met vulpen in een gekoesterd notitieboek ...

"Op dit moment" ... met deze woorden starten heel wat bladzijden in mijn Free Journal. Het zijn beschrijvingen van de omgeving en het NU-moment, vaak als hulpmiddel om een rustmoment in te bouwen in de dag, om de hersenen wat ademruimte te geven en vanop afstand de focus te richten op de gedachten die me bezighouden.

digitaal vs met vulpen schrijven

In de voorbije maanden heb ik geprobeerd om te schrijven achter mijn laptop; ik had immers al ondervonden dat mijn digitale werkomgeving kan leiden tot een vorm van hoge concentratie waarin de wereld rondom verdwijnt en een toestand van extreem hoge productiviteit ontstaat die gekend staat als The Flow of Deep Work.

Toch is er iets van een hogere orde wanneer ik schrijf met pen en papier. Het begint met mijn Rhodia notitieboek te openen, bewust en intentioneel; daarna kies ik een vulpen uit die bij het moment van de dag en bij mijn stemming van dat moment past. Wanneer ik dan begin te schrijven, duurt het niet lang eer ik een intense vorm van bewustwording bereik waarin mijn creatieve gedachten in woorden op het papier vloeien zonder aarzeling en zonder dat ik daar bewust bij moet nadenken. Er ontstaat een wrijvingsloze harmonie tussen de ruimte, het nu-moment, het schrijven en de gedachten.

neurologisch onderzoek

Blijkbaar is er iets magisch aan het schrijven met vulpen op papier. Er is al heel wat neurologisch onderzoek uitgevoerd bij studenten die in twee groepen verdeeld worden met de opdracht om tijdens de les notities te nemen; de eerste groep doet dat met een laptop, de tweede groep met pen en papier. De resultaten van deze studies tonen aan dat de schrijvende studenten beter scoren en meer onthouden van de les. De verklaring daarvoor is dat het typen op een klavier sneller gaat dan schrijven; daardoor typen de studenten vaak letterlijk elk woord van de docent over op hun laptop terwijl schrijvende studenten genoodzaakt zijn na te denken over de inhoud om zo in minder woorden een eigen synthese te kunnen neerschrijven.

Er worden meer zones in de hersenen geactiveerd wanneer iemand tegelijkertijd luistert, nadenkt over de inhoud, een synthese formuleert en dan de motoriek aanstuurt in vingers-hand-pols-arm-schouder om de pen te bewegen en letters-woorden-zinnen te vormen. Al die actieve zones brengen de hersenen in een toestand van concentratie en focus, met een gevoel van tevredenheid tot gevolg.

het plezier van het schrijven met vulpen

Voor sommige mensen die schrijven met vulpen, komt daar naar een aspect bij; het plezier te mogen schrijven met de juiste vulpen die de perfecte lijndikte neerzet op het papier, die het juiste gewicht heeft, de juiste souplesse van de penpunt, een boterzachte inktvloei zonder haperingen; de vulpen die esthetisch mooi is, klassevol, waardevol, vergelijkbaar met een verfijnd juweel waarmee verhalen geschapen kunnen worden. Vulpenliefhebbers hebben meerdere vulpennen, elk met unieke kenmerken zodat voor veel verschillende momenten telkens een andere vulpen kan uitgekozen worden.

Ook de keuze van het papier en de vorm van het notitieboek zijn belangrijk. Er is een ruime keuze aan inkt met verschillende eigenschappen en vooral veel kleuren. Er zijn de accessoires om vulpennen te verzorgen, mee te nemen, te kuisen, te rangschikken en te bewaren.

Stationary is de verzamelnaam voor deze schrijfwaren. Daarover zal het gaan in deze blogcategorie: een liefhebberij die een hobby en passie geworden is.

Soms zal ik een geschreven versie inscannen en toevoegen aan deze blog. Meestal zal ik digitaal schrijven omdat ik dan gemakkelijker beeldmateriaal en verwijzingen naar andere internetpagina's van collega's penliefhebbers kan opnemen.

Wat is Productiviteit?



in de persoonlijke en professionele levenssfeer

productiviteIT
6 april 2019

Er bestaan veel definities van productiviteit maar in deze blog gaat het over de productiviteit van het individu.

Economische Productiviteit

Productiviteit is in de economie de relatie tussen de efficiëntie en de effectiviteit waarmee een organisatie of een hele economie de productiemiddelen (offers) om weet te zetten in resultaat.

Productiviteit kan worden uitgedrukt als het quotiënt van het resultaat en de offers (P = R / O). De productiviteit van een fietsenfabriek kan bijvoorbeeld worden weergegeven door het aantal fietsen (Resultaat) dat per arbeidsuur (Offer) wordt gemaakt.

bron: Wikipedia

De Productiviteit van een individu kan op een gelijkaardige manier uitgedrukt worden.

een voorbeeld

het verwerken van e-mails

zonder aandacht voor productiviteit

Elise is een afgestudeerde bachelor in de logistiek. Zij start op 1 september in een bestaande job bij een transportfirma en vervangt de vorige werkneemster die op zwangerschapsverlof vertrokken is. Elise is verantwoordelijk voor het organiseren van vrachten van ongeveer 150 partners. De teller van het aantal e-mails in de inbox staat op 120. Zij start met het lezen van de bovenste e-mail in haar inbox en beantwoordt die. Dan opent ze de tweede e-mail en behandelt die. De derde e-mail blijkt reclame te zijn en kan verwijderd worden. Daarna opent zij de vierde e-mail, enz.

Op die manier kan zij ongeveer 20 e-mails per uur verwerken. Om 120 e-mails te verwerken heeft zij 6 uren nodig : P=20 (120/6)

met maatregelen om de productiviteit te verhogen

Ben is een collega van Elise die op het bureel naast haar zit. Ben is verantwoordelijk voor het organiseren van het transport van de nieuwe wagens die toekomen in de haven van Zeebrugge. Hij ontvangt ongeveer evenveel e-mails per dag als Elise (ongeveer 120 per dag). De teller van zijn inbox staat op 60. Ben heeft in het e-mailprogramma van GSuite een aantal tabs geactiveerd waarin automatisch bepaalde types van e-mail worden voorgesorteerd.

In de primaire tab van zijn e-mailprogramma komen alle belangrijke e-mails terecht die Ben viermaal per dag verwerkt: om 10:00, 12:00, 14:00 en 16:00. Slechts éénmaal op het einde van de werkdag bekijkt Ben de vier andere tabs en in de meeste gevallen zijn dit mededelingen waarvoor geen actie nodig is, reclame die mag verwijderd worden of social media berichten die slechts sporadisch een actie vereisen.

Ben kan dus de 60 e-mails in zijn inbox verwerken in 3 uren, gemiddeld drie kwartier per keer dat hij zijn e-mail opent. 's Avonds kan hij de overige 60 e-mails in ongeveer 30 minuten snel bekijken, verwijderen en waar nodig behandelen. In totaal dus 3.30u. P=34 (120/3.5)

Ben is dus ongeveer 70% productiever dan Elise.

Persoonlijke en Professionele Productiviteit

Bij de Persoonlijke en Professionele Productiviteit worden ook subjectieve elementen in rekening gebracht:

  • de kwaliteit van het resultaat
  • het welzijn van het individu

In sommige omstandigheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de productiviteit zodanig op te drijven dat de foutenmarge in het resultaat vergroot en de kwaliteit van het afgeleverde resultaat verlaagt. Deze factor schommelt rond de waarde van 1. Indien de kwaliteit met 10% zakt, dan is de factor = 0.9.

In andere omstandigheden kan de productiviteit nog verhoogd worden, maar ten koste van het welzijn van het individu. Deze factor schommelt rond de waarde van 1. Indien het welzijn met 10% stijgt, dan is de factor = 1.1.

Deze twee factoren worden dus meegerekend in de uiteindelijke productiviteit.

In een Persoonlijke en Professionele context is het offer bijna altijd gelijk aan de Tijd.

  • P = PRODUCTIVITEIT = de Persoonlijke en Professionele Productiviteit
  • R = het resultaat
  • T = de bestede tijd
  • Q = kwaliteit
  • W = welzijn

P = R / T * Q * W


Volgende blog: Journaling

Wat is Productiviteit?

in de persoonlijke en professionele levenssfeer

6 april 2019

Wat is Productiviteit?


in de persoonlijke en professionele levenssfeer

productiviteIT
6 april 2019

Er bestaan veel definities van productiviteit maar in deze blog gaat het over de productiviteit van het individu.

Economische Productiviteit

Productiviteit is in de economie de relatie tussen de efficiëntie en de effectiviteit waarmee een organisatie of een hele economie de productiemiddelen (offers) om weet te zetten in resultaat.

Productiviteit kan worden uitgedrukt als het quotiënt van het resultaat en de offers (P = R / O). De productiviteit van een fietsenfabriek kan bijvoorbeeld worden weergegeven door het aantal fietsen (Resultaat) dat per arbeidsuur (Offer) wordt gemaakt.

bron: Wikipedia

De Productiviteit van een individu kan op een gelijkaardige manier uitgedrukt worden.

een voorbeeld

het verwerken van e-mails

zonder aandacht voor productiviteit

Elise is een afgestudeerde bachelor in de logistiek. Zij start op 1 september in een bestaande job bij een transportfirma en vervangt de vorige werkneemster die op zwangerschapsverlof vertrokken is. Elise is verantwoordelijk voor het organiseren van vrachten van ongeveer 150 partners. De teller van het aantal e-mails in de inbox staat op 120. Zij start met het lezen van de bovenste e-mail in haar inbox en beantwoordt die. Dan opent ze de tweede e-mail en behandelt die. De derde e-mail blijkt reclame te zijn en kan verwijderd worden. Daarna opent zij de vierde e-mail, enz.

Op die manier kan zij ongeveer 20 e-mails per uur verwerken. Om 120 e-mails te verwerken heeft zij 6 uren nodig : P=20 (120/6)

met maatregelen om de productiviteit te verhogen

Ben is een collega van Elise die op het bureel naast haar zit. Ben is verantwoordelijk voor het organiseren van het transport van de nieuwe wagens die toekomen in de haven van Zeebrugge. Hij ontvangt ongeveer evenveel e-mails per dag als Elise (ongeveer 120 per dag). De teller van zijn inbox staat op 60. Ben heeft in het e-mailprogramma van GSuite een aantal tabs geactiveerd waarin automatisch bepaalde types van e-mail worden voorgesorteerd.

In de primaire tab van zijn e-mailprogramma komen alle belangrijke e-mails terecht die Ben viermaal per dag verwerkt: om 10:00, 12:00, 14:00 en 16:00. Slechts éénmaal op het einde van de werkdag bekijkt Ben de vier andere tabs en in de meeste gevallen zijn dit mededelingen waarvoor geen actie nodig is, reclame die mag verwijderd worden of social media berichten die slechts sporadisch een actie vereisen.

Ben kan dus de 60 e-mails in zijn inbox verwerken in 3 uren, gemiddeld drie kwartier per keer dat hij zijn e-mail opent. 's Avonds kan hij de overige 60 e-mails in ongeveer 30 minuten snel bekijken, verwijderen en waar nodig behandelen. In totaal dus 3.30u. P=34 (120/3.5)

Ben is dus ongeveer 70% productiever dan Elise.

Persoonlijke en Professionele Productiviteit

Bij de Persoonlijke en Professionele Productiviteit worden ook subjectieve elementen in rekening gebracht:

  • de kwaliteit van het resultaat
  • het welzijn van het individu

In sommige omstandigheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de productiviteit zodanig op te drijven dat de foutenmarge in het resultaat vergroot en de kwaliteit van het afgeleverde resultaat verlaagt. Deze factor schommelt rond de waarde van 1. Indien de kwaliteit met 10% zakt, dan is de factor = 0.9.

In andere omstandigheden kan de productiviteit nog verhoogd worden, maar ten koste van het welzijn van het individu. Deze factor schommelt rond de waarde van 1. Indien het welzijn met 10% stijgt, dan is de factor = 1.1.

Deze twee factoren worden dus meegerekend in de uiteindelijke productiviteit.

In een Persoonlijke en Professionele context is het offer bijna altijd gelijk aan de Tijd.

  • P = PRODUCTIVITEIT = de Persoonlijke en Professionele Productiviteit
  • R = het resultaat
  • T = de bestede tijd
  • Q = kwaliteit
  • W = welzijn

P = R / T * Q * W


Volgende blog: Journaling

Nieuwe blog



binnenkort

fragmenta
14 juli 2018

De blog wordt binnenkort in gebruik genomen.

image

Kom geregeld eens een kijkje nemen hier.


Nieuwe blog

binnenkort

14 juli 2018

Nieuwe blog


binnenkort

fragmenta
14 juli 2018

De blog wordt binnenkort in gebruik genomen.

image

Kom geregeld eens een kijkje nemen hier.


Digital Transformation - in een éénmanszaak



een concreet uitgewerkt voorbeeld - een use case

TRIOS
5 januari 2018

Het voorbeeld in deze blogpost sluit aan bij mijn vorige blogpost van 1 januari 2018 over Digital Transformation. De grootte van het bedrijf is daarbij van geen belang, elk bedrijf heeft een digitale strategie nodig.

In de meest eenvoudige vorm is Digital Transformation te omschrijven als volgt:

Bij het zoeken naar een oplossing voor een bedrijfsprobleem: eerst digitaal denken, dan een digitaal proces uitwerken en dat implementeren op digitale toestellen.

Om te leren denken vanuit Digital Transformation, kan als uitgangspunt paperless genomen worden. Dit wil niet zeggen dat het gebruik van papier verboden is in een bedrijfsomgeving die ver gevorderd is in Digital Transformation. Het beperken van papier tot die functies waar papier een duidelijke meerwaarde heeft boven digital devices kan probleemloos compatibel zijn met Digital First.

Legend Motors - éénmanszaak

Vorig jaar is Joris gestart met zijn droom: een eigen zaak in kwalitatieve tweedehands wagens; eerst in bijberoep naast zijn job als verkoper in een gekende BMW-garage in Oost-Vlaanderen, intussen voltijds als eigenaar van de éénmanszaak Legend Motors in Ronse.

Een aangekochte auto staat in stock, soms een week, soms zes maanden. In die periode worden kosten gemaakt: carrosseriewerk, een onderhoudsbeurt, keuring voor verkoop, ...

Vrij snel was het duidelijk dat Joris een systeem nodig had om op te volgen welke bruto marge hij overhoudt na de verkoop van een wagen.

TRIOS heeft samen met Joris een digitale oplossing ontwikkeld. Een "Mobile First"-webapp voor smartphone, tablet en laptop. In de praktijk gebruikt Joris deze app meerdere malen per dag op zijn iPhone. De aankoopprijs van de wagen wordt ingevoerd en telkens er kosten zijn, voegt Joris die toe aan de wagen.

dashboard Legend Motors

Op elk moment is bovenaan het dashboard de totale bruto marge van de lopende maand zichtbaar; daaronder een overzicht van alle verkochte wagens in die maand; door te tikken op het auto-icon, kan een detailscherm opgevraagd worden met een overzicht van alle kosten voor die wagen. Onderaan het scherm zijn de twaalf maanden van het jaar zichtbaar met het gebudgetteerde bedrag per maand en de werkelijk behaalde bruto marge per maand.

Joris had zonder deze app geen idee of hij op het eind van de maand iets verdiend had of niet. Nu heeft hij permanent op zijn smartphone alle gegevens ter beschikking. Dit laat hem ook toe de verkoopprijs nauwkeuriger te bepalen.

conclusie

Een notaboekje had ook een oplossing kunnen zijn; of een rekenblad in Excel. Beide oplossingen zijn tijdelijk even uitgetest, maar bleken in de praktijk niet gebruiksvriendelijk genoeg.

Digitaal denken hoeft niet complex of duur te zijn. Het leidt vaak naar een oplossing die het bedrijf een voorsprong geeft in de markt.

Dit is één van de voordelen van Digital First: er zijn meer en nauwkeuriger gegevens beschikbaar zodat sneller betere bedrijfsbeslissingen kunnen genomen worden.

Digital Transformation - in een éénmanszaak

een concreet uitgewerkt voorbeeld - een use case

5 januari 2018

Digital Transformation - in een éénmanszaak


een concreet uitgewerkt voorbeeld - een use case

TRIOS
5 januari 2018

Het voorbeeld in deze blogpost sluit aan bij mijn vorige blogpost van 1 januari 2018 over Digital Transformation. De grootte van het bedrijf is daarbij van geen belang, elk bedrijf heeft een digitale strategie nodig.

In de meest eenvoudige vorm is Digital Transformation te omschrijven als volgt:

Bij het zoeken naar een oplossing voor een bedrijfsprobleem: eerst digitaal denken, dan een digitaal proces uitwerken en dat implementeren op digitale toestellen.

Om te leren denken vanuit Digital Transformation, kan als uitgangspunt paperless genomen worden. Dit wil niet zeggen dat het gebruik van papier verboden is in een bedrijfsomgeving die ver gevorderd is in Digital Transformation. Het beperken van papier tot die functies waar papier een duidelijke meerwaarde heeft boven digital devices kan probleemloos compatibel zijn met Digital First.

Legend Motors - éénmanszaak

Vorig jaar is Joris gestart met zijn droom: een eigen zaak in kwalitatieve tweedehands wagens; eerst in bijberoep naast zijn job als verkoper in een gekende BMW-garage in Oost-Vlaanderen, intussen voltijds als eigenaar van de éénmanszaak Legend Motors in Ronse.

Een aangekochte auto staat in stock, soms een week, soms zes maanden. In die periode worden kosten gemaakt: carrosseriewerk, een onderhoudsbeurt, keuring voor verkoop, ...

Vrij snel was het duidelijk dat Joris een systeem nodig had om op te volgen welke bruto marge hij overhoudt na de verkoop van een wagen.

TRIOS heeft samen met Joris een digitale oplossing ontwikkeld. Een "Mobile First"-webapp voor smartphone, tablet en laptop. In de praktijk gebruikt Joris deze app meerdere malen per dag op zijn iPhone. De aankoopprijs van de wagen wordt ingevoerd en telkens er kosten zijn, voegt Joris die toe aan de wagen.

dashboard Legend Motors

Op elk moment is bovenaan het dashboard de totale bruto marge van de lopende maand zichtbaar; daaronder een overzicht van alle verkochte wagens in die maand; door te tikken op het auto-icon, kan een detailscherm opgevraagd worden met een overzicht van alle kosten voor die wagen. Onderaan het scherm zijn de twaalf maanden van het jaar zichtbaar met het gebudgetteerde bedrag per maand en de werkelijk behaalde bruto marge per maand.

Joris had zonder deze app geen idee of hij op het eind van de maand iets verdiend had of niet. Nu heeft hij permanent op zijn smartphone alle gegevens ter beschikking. Dit laat hem ook toe de verkoopprijs nauwkeuriger te bepalen.

conclusie

Een notaboekje had ook een oplossing kunnen zijn; of een rekenblad in Excel. Beide oplossingen zijn tijdelijk even uitgetest, maar bleken in de praktijk niet gebruiksvriendelijk genoeg.

Digitaal denken hoeft niet complex of duur te zijn. Het leidt vaak naar een oplossing die het bedrijf een voorsprong geeft in de markt.

Dit is één van de voordelen van Digital First: er zijn meer en nauwkeuriger gegevens beschikbaar zodat sneller betere bedrijfsbeslissingen kunnen genomen worden.

Digital Transformation



van Business Analyst naar Digital Transformation Consultant

TRIOS
1 januari 2018

van Business Analyst ...

Vorige week heb ik mijn profiel op LinkedIn aangepast. De jobtitel stond nog op Business Analyst bij Bostoen. Die functie had ik inderdaad als externe consultant tot het einde van 2016. Sinds 1 januari 2017 was ik voor Bostoen af en toe nog freelance business analyst om een aantal IT-projecten van het vorig jaar af te werken. Na het bouwverlof in de grote vakantie is het aantal vragen van Bostoen verminderd; vandaag is er nog slechts occasioneel een vraag naar advies van Bostoen.

Van 2010 tot 2016 heb ik voor Bostoen gewerkt als externe consultant. Eerst als Digitale Marketeer; in die periode heb ik drie nieuwe websites helpen bouwen en Social Media geïntroduceerd. Daarnaast werden SEO en SEA actief toegepast en opgevolgd in Google Analytics. Toen die opdracht volbracht was op het einde van 2015, mocht ik nog een jaar op de IT-dienst een aantal grote projecten opstarten als Business Analyst. Tot eind 2016 dus.

Dit langzaam afsluiten van taken en projecten bij een klant waar ik vele jaren gewerkt heb, is typisch voor een externe consultant. In de loop van de voorbije maanden ben ik gestart met enkele nieuwe projecten die een uitdaging vormen voor de komende vijf jaren.

... naar Digital Transformation Consultant

Vanaf 1 januari 2018 staat één thema centraal: KMO’s adviseren en helpen bij hun Digital Transformation. Wie vandaag in een onderneming geen aandacht besteedt aan deze revolutie, riskeert de boot te missen en zal over enkele jaren voorbij gestoken zijn door concurrenten die wel een digitale strategie volgen. Dit geldt voor nieuwe ondernemingen waarin de focus uiteraard op digital business zal gericht zijn bij de uitbouw van bedrijfsprocedures en workflows; evenzeer is dit geldig voor bestaande ondernemingen die best vandaag starten met de Digital Transformation indien ze daarmee nog niet begonnen zijn.

De grootte van het bedrijf is van geen belang. Zowel een startende éénmanszaak als een multinational is genoodzaakt nu op de eerste plaats Digital te denken. In een volgende blogpost geef ik enkele voorbeelden.

De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG - GDPR) zal daarin een belangrijke rol spelen. Bent u al begonnen met voorbereidingen om te voldoen aan de regels van GDPR, ten laatste op 25 mei 2018?

Digital Transformation

van Business Analyst naar Digital Transformation Consultant

1 januari 2018

Digital Transformation


van Business Analyst naar Digital Transformation Consultant

TRIOS
1 januari 2018

van Business Analyst ...

Vorige week heb ik mijn profiel op LinkedIn aangepast. De jobtitel stond nog op Business Analyst bij Bostoen. Die functie had ik inderdaad als externe consultant tot het einde van 2016. Sinds 1 januari 2017 was ik voor Bostoen af en toe nog freelance business analyst om een aantal IT-projecten van het vorig jaar af te werken. Na het bouwverlof in de grote vakantie is het aantal vragen van Bostoen verminderd; vandaag is er nog slechts occasioneel een vraag naar advies van Bostoen.

Van 2010 tot 2016 heb ik voor Bostoen gewerkt als externe consultant. Eerst als Digitale Marketeer; in die periode heb ik drie nieuwe websites helpen bouwen en Social Media geïntroduceerd. Daarnaast werden SEO en SEA actief toegepast en opgevolgd in Google Analytics. Toen die opdracht volbracht was op het einde van 2015, mocht ik nog een jaar op de IT-dienst een aantal grote projecten opstarten als Business Analyst. Tot eind 2016 dus.

Dit langzaam afsluiten van taken en projecten bij een klant waar ik vele jaren gewerkt heb, is typisch voor een externe consultant. In de loop van de voorbije maanden ben ik gestart met enkele nieuwe projecten die een uitdaging vormen voor de komende vijf jaren.

... naar Digital Transformation Consultant

Vanaf 1 januari 2018 staat één thema centraal: KMO’s adviseren en helpen bij hun Digital Transformation. Wie vandaag in een onderneming geen aandacht besteedt aan deze revolutie, riskeert de boot te missen en zal over enkele jaren voorbij gestoken zijn door concurrenten die wel een digitale strategie volgen. Dit geldt voor nieuwe ondernemingen waarin de focus uiteraard op digital business zal gericht zijn bij de uitbouw van bedrijfsprocedures en workflows; evenzeer is dit geldig voor bestaande ondernemingen die best vandaag starten met de Digital Transformation indien ze daarmee nog niet begonnen zijn.

De grootte van het bedrijf is van geen belang. Zowel een startende éénmanszaak als een multinational is genoodzaakt nu op de eerste plaats Digital te denken. In een volgende blogpost geef ik enkele voorbeelden.

De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG - GDPR) zal daarin een belangrijke rol spelen. Bent u al begonnen met voorbereidingen om te voldoen aan de regels van GDPR, ten laatste op 25 mei 2018?